wtorek, 10 lutego 2015

Wegański pasztet z selera i pestek dyni

Pyszny, zielony pasztet (szkoda, że zdjęcia nie oddają tego koloru). Idealny dla wszystkich, którzy dbają o zdrowy styl odżywiania. Docenią go też weganie i osoby na diecie bezglutenowej i bez jajecznej.
Pasztet z selera i pestek dyni



składniki :
200 g pestek dyni
15-20 g sezamu
150 g kaszy jaglanej
300 g wody
500-550 g korzenia selera (obranego)
150 g pora (biała część)
80 g cebuli (można zastąpić porem -będzie delikatniejszy w smaku)
1-2 ząbki czosnku
40 g oleju
sól, pieprz, pieprz ziołowy
gałka muszkatołowa
majeranek (1 łyżka)
3 łyżki płatków owsianych lub jaglanych
50 g oleju
ew. 2 jajka (dla osób które nie są na diecie bez jajecznej)


sposób wykonania:
  1. W suchym naczyniu zmielić pestki dyni i sezam 20 s. / obr.9; przesypać do innej miseczki.
  2. Do naczynia wlać wodę, dodać kaszę jaglaną (opłukaną, przelaną wrzątkiem z celu uniknięcia goryczki) i szczyptę soli; zamknąć pokrywę.
  3. Na przystawce Varoma ułożyć korzeń selera, obrany i pokrojony w kawałki; postawić przystawkę na pokrywie i gotować 20 min. / temp.Varoma / obr.1
  4. Przystawkę zdjąć, kaszę wyłożyć na miskę lub głęboki talerz; naczynie opłukać.
  5. Do naczynia włożyć pora (i ew. cebulę) oraz czosnek, posiekać 5s. / obr.5; zgarnąć kopystką na dno naczynia, dodać olej i dusić 7 min. / temp.Varoma / obr.1
  6. Dodać seler, kaszę jaglaną, zmielone pestki, zioła i przyprawy, płatki owsiane lub jaglane, olej i ew. jajka.
  7. Wyrobić masę 30-45 s. / obr.4-6 z pomocą kopystki.
  8. Przelać do silikonowych foremek-keksówek, lub do metalowych wyłożonych papierem do pieczenia; wygładzić wierzch i piec ok.35 min w temp. 170*C.


Wyjąć z formy po całkowitym wystudzeniu; przełożyć do lodówki. Kroić najlepiej następnego dnia.
        Smacznego!

7 komentarzy:

  1. Jadłam kiedyś wegański pasztet i był pyszny, polecam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. super pasztet, ja jem właśnie tylko takie domowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę domowe, bo przynajmniej wiem, co do niego włożę i czym karmię rodzinę :)

      Usuń
  3. Zrobiłam! Pyszny:D
    Tylko musiałam zmienić składniki, bo nie miałam akurat tylu pestek dyni. Częściowo zastąpiłam ją orzechami włoskimi, a częściowo pestkami słonecznika. Zamiast sezamu dałam tahini, co w zasadzie jest tym samym, tylko w tahini sezam jest prażony. Zamiast jajek dałam zastępnik czyli za jedno jajko 1 łyżeczka siemienia zalana 2,5 łyżeczkami wody. No i nie dałam płatków, bo chciałam mieć stuprocentową pewność, że pasztet będzie bezglutenowy, a jak wiadomo płatki jeśli nie posiadają certyfikatu, mogą mieć domieszkę pszenicy. Por zastąpiłam cebulą, bo rzadko go mam pod ręką. A olej dałam kokosowy.

    Czy to jeszcze ten sam przepis :D Ale pyszne było niesamowicie, wkrótce znów upiekę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdika, cieszę się że zainspirował Cię ten przepis :) Twój pasztet to Twój własny przepis; zamienniki często się stosuje, ja też robię tak nawet ze swoimi przepisami.
      Pozdrawiam i cieszę się, że smakowało. Następnym razem część pestek zastąpię orzechami włoskimi (mam ich jeszcze dużo).
      Pozdrawiam, Ela

      Usuń
  4. To kaszę jaglana dajemy surową tylko zalana wrzątkiem,?? Ps nie nam temomixa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kaszę należy przelać wrzątkiem w celu usunięcia "goryczki" a potem ugotować w 300g wody do miękkości (ok. 15 minut).
      Ps. brak Thermomixa można zmienić w każdym czasie i ułatwić sobie w ten sposób wiele czynności w kuchni :)
      Chętnie opowiem, jak to zrobić.
      Pozdrawiam, Ela

      Usuń