niedziela, 13 lipca 2014

Knedliki z kurkami w śmietanie

Podzielę się dziś z Wami pysznym przepisem mojej Mamy. Troszkę go tylko dopieściłam dodając świeże zioła.
Czeskie knedle pojawiły się w naszym domu ponad 25 lat temu, po wycieczce do Czechosłowacji. Ciocia i mama robiły 1-2 duże podłużne knedle, owijały w gazę i po ugotowaniu i ostudzeniu kroiły w plastry. Można je było odsmażyć na masełku, można było „odparować” na gazie i podawać z różnymi sosami na słono lub na słodko z bitą śmietaną i owocami. Mniam...
Bardzo lubiłam tą nowość w domu Mamy. Sama też próbowałam kilka razy ale proces zawijania w gazę i gotowania w garze z dużą ilością wody wcale mi się nie podobał...
Knedle chociaż dobre zniknęły z mojego menu... Do czasu aż wymyśliłyśmy z Mamą, że można robić małe knedliki i gotować kulki. Tak do końca to nie wiem, czy pomysł był nasz, czy gdzieś podpatrzony, ale najważniejsze jest to, że teraz knedliki goszczą u nas częściej.

W sobotę od rana padał rzęsisty deszcz a ja miałam na targu tyle do kupienia...
Zakupy w deszczu?
Jak mus to mus...
Ale szybciutko! Żeby zmoknąć jak najmniej.
Przy samej bramie stał chłopiec, może 10-letni z koszykiem kurek. Zrobiło mi się go żal i kupiłam kurki, mimo że takich planów nie miałam. Dziecko się ucieszyło, bo dostało za nie dużo więcej a ja? Przyszłam do domu i zaczęłam rozmyślać co z nich zrobić? Nie, żebym nie miała pomysłu... wręcz przeciwnie!
Ostatecznie padło na kurki w śmietanie z chrupiącymi skwarkami z boczku.
A do tego sosu najlepsze są knedliki!
Tak wyglądał nasz dzisiejszy obiad:

Knedliki z kurkami w śmietanie
składniki knedlików 16-20 szt (4-5 porcji)
1 bułka wrocławska -320g, pokrojona w kostkę
250 g ciepłego mleka
40 g masła
150 g cebuli pokrojonej w kostkę
3 jajka
3 łyżki posiekanej natki pietruszki
1 łyżeczka soli
1 łyżeczka pieprzu
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej

składniki kurek w śmietanie:
100 g wędzonego, surowego boczku
25 g oliwy
450 g kurek
150 g cebuli pokrojonej w kostkę
1 łyżka mąki (pszennej lub ryżowej)
1/2 łyżki koncentratu bulionu warzywnego
200 g wody
100 g słodkiej śmietany ( najlepsza kremówka)
sól, pieprz do smaku
2-3 listki szałwi
listki z 1 gałązki rozmarynu

Wykonanie:
  1. Bułkę zalać mlekiem w dużej misce; odstawić na 20 minut.
  2. Masło roztopić na gorącej patelni, dodać cebulę, zeszklić 5 minut; przełożyć do miski z bułką.
  3. Dodać posiekaną natkę pietruszki, jajka i przyprawy i wyrobić ręką ciasto. Odstawić na ok. godzinę.
  4. W szerokim garnku zagotować ok.2 litry wody z 1 łyżeczką soli i 1 łyżką oliwy.
  5. Masę na knedliki podzielić na 16-20 części i z każdej uformować mokrymi rękami kulki.
  6. Wkładać do wrzątku partiami ( u mnie na 2 razy) i gotować na wolnym ogniu -od czasu wypłynięcia 7 minut.
  7. Wyjąć łyżką cedzakową, osączyć z wody.
  8. Boczek pokroić w paseczki; wytopić na suchej patelni na chrupko, wyjąć a wytopiony tłuszcz zostawić.
  9. Dodać do niego oliwę i podsmażyć kurki ok. 5-7 minut.
  10. Do kurek dodać cebulę i dusić kolejne 3-4 minuty
  11. Dodać mąkę, wymieszać, dodać bulion i wodę oraz przyprawy, wymieszać i gotować 3 minuty.
  12. Dodać śmietanę i posiekane zioła, zagotować. Na bardzo małym ogniu gotować 1-2 minuty.


Knedle ułożyć na talerzu, polać sosem, posypać skwarkami z boczku i podawać.
Jest przepyszne, polecam.
Smacznego!


U nas dziś na obiad była wersja z medalionami wołowymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz